Guardian Angel

De Werkgroep Ontwikkelingstechnieken (WOT) en zes eerstejaars Creative Technology Studenten van de Universiteit Twente zijn de afgelopen acht weken bezig geweest met het ontwikkelen van een monitoring systeem voor waterpompen in ontwikkelingslanden. Deze studenten hebben een prototype ontworpen en de WOT zal de komende tijd verder gaan met de ontwikkeling van de Guardian Angel. Dit project was onderdeel van het vak Living and Working Tomorrow.

In ontwikkelingslanden kunnen waterpompen het lot van vele levens bepalen. Helaas gaan deze waterpompen, hoe robuust ze ook zijn, regelmatig kapot. Om dit te constateren moet een monteur alle pompen in zijn regio af om te controleren of de waterpompen nog functioneren. Dit kost naast veel tijd ook nog veel geld.
De Guardian Angel is gemaakt om dit probleem op te lossen. Door het plaatsen van een klein systeem in de al door de WOT ontwikkelde waterpompen kan er worden waargenomen of er water door de pomp heen stroomt en wordt er een schatting gemaakt van de hoeveelheid water. Hierna wordt deze informatie via het GSM-netwerk naar een computer gestuurd op het kantoor van de monteurs. Zodra een pomp niet werkt krijgt deze monteur een bericht op zijn scherm waardoor hij weet dat hij in actie moet komen.
Het originele plan voor het prototype van The Guardian Angel was om een systeem te maken met een Arduino, een capacitieve sensor, een oude mobiele telefoon, het programma SMS-Enabler en een geschreven programma voor het monitoren. Bij het eerste prototype is de oude mobiele telefoon vervangen door XBees vanwege de problemen met het hacken van mobiele telefoons. Dit systeem is nu ontwikkeld voor een waterpomp maar zou ook aangepast kunnen worden voor het monitoren van andere apparatuur.

Living and Working Tomorrow is een vak dat wordt gegeven in het eerste jaar van Creative Technology. Bij dit vak wordt er van de studenten gevraagd om een prototype van een product te maken wat in de toekomst voor het verbeteren van werk of leven gebruikt kan worden. Bij dit vak wordt er samen gewerkt met externe bedrijven. Ieder bedrijf heeft zijn eigen project voorstel gedaan, wat leidt tot veel unieke projecten. De studenten die zich met de Guardian Angel bezig hebben gehouden zijn: Martijn Bolk, Daniel Dillimono, Chris Fries, Dominik Lenz, Bob Loos & Henning Nickoleit. Living and Working Tomorrow wordt gegeven door E.C. Dertien.