Technasium Zwolle waterzuiveringsproject

Leerlingen van het Thorbecke college uit Zwolle bij de paraboolkoker

Op donderdag 29 april waren 21 leerlingen van het Thorbecke College uit Zwolle bij de WOT op bezoek. De leerlingen van dit Technasium doen een interessant project: het ontwerpen van een kleinschalige waterzuiveringinstallatie voor een dorp in Mozambique.

De leerlingen waren al bij Vitens langs geweest, waar ze hebben geleerd hoe in Nederland water wordt gezuiverd, en waar ze een waterzuiveringsinstallatie hebben bezocht.

Bij de WOT verzorgde Mark Westra een lezing over het belang van schoon drinkwater (van vies water wordt je ziek, je kunt er dood aan gaan, en je wordt er arm van), over hoe je eigenlijk ziek wordt van water (bacterieën in poep komen via het water weer bij mensen terecht), en op welke manieren je water schoon kunt maken. Onder andere werd bij de lezing het Siphon filter gedemonstreerd.

Na de lezing hebben de leerlingen kennis gemaakt met de vele waterpompen op het WOT terrein.