Lezing veilig drinkwater

Lezing waterzuivering

Al weer voor de derde keer kwam het Thorbecke college uit Zwolle bij de WOT voor een lezing over veilig drinkwater en een knikkerpompworkshop. De kinderen moeten zelf een waterfilter maken die in ontwikkelingslanden gemaakt en gebruikt kan worden. De school werkt hierbij ook samen met Vitens. Zij hebben al in een eerder stadium laten zien wat er komt kijken bij het produceren van dinkwater dat aan de Nederlandse normen moet voldoen.
Het bezoek bij ons ving aan met een lezing van Anton. Hij liet diverse methodes zien hoe van vervuild bronwater drinkwater gemaakt kan worden. Wat de bronnen van vervuiling zijn en hoe te voorkomen hoe schoon water opnieuw vervuild wordt kwam uitgebreid aan bod.
Na de lezing en een korte pauze was het de beurt aan Freddy met de knikkerpomp workshop. Veel viel er niet te doen bij deze opmerkelijk zelfstandig werkende groep. Een korte introductie van de toegepaste technieken en de bouwhandleiding waren voldoende voor de kinderen.
Knikkerpomp workshop