Bloembaktouwpomp

Aan het begin van het jaar kwam er een adviesaanvraag binnen van Maarten Rijgersberg, IN KENNIS / ExpositieRent, een bedrijf dat interactieve exposities verhuurt op het gebied van milieu en natuur. Ze hadden interesse in een model dat in het verleden is gemaakt door WOTters waarbij een touwpomp water pompte naar een andere bak waarin langzaam bloemetjes naar boven kwamen drijven. Ook wilden ze graag een normaal demonstratiemodel van een touwpomp. Een model in een speciekuip is opgeknapt en opnieuw geverfd. De bloembaktouwpomp bestond niet meer en er is besloten deze opnieuw te bouwen.

De Bloembak Touwpomp demonstreert twee dingen: 1. De werking van de touwpomp, een zeer kosteneffectieve pomp, met name in ontwikkelingsgebieden. Bij de WOT hebben wij veel ervaring met dit type pomp. Lees er hier meer over. 2. De roep om meer biodiversiteit dmv vergroening is wereldwijd stijgende. Ontstening van tuinen en openbare ruimte wordt een must, getuige de dramatische teruggang van het insectenleven in de hele wereld. Volgens dit onderzoek van de Radboud Universiteit in 2017 is er een afname van het insecten leven van zo’n tweederde in aantal individuen in de afgelopen 27 jaar. Mede met de bloembak touwpomp wil ExpositieRent, samen met andere demonstratie objecten en tentoonstellingsmsterialen de focus bij de mensen neerleggen op het vergroenen van tuinen en daarmee het stimuleren van het leven. De Bloembak Touwpomp is te huur voor Festivals & evenementen, Gemeenten, Milieu Educatie Centra, Bezoekerscentra en Musea. via de website van ExpositieRent.

Standaard touwpompmodel

Eerst is een plan opgesteld en goed nagedacht over het ontwerp, waarbij een tekening is gemaakt van de pomp. Het model zou hetzelfde principe hebben als de vorige versie, maar zou robuuster uitgevoerd worden. Vanwege reguleringen was het belangrijk dat de pomp kindvriendelijk zou worden en dat niemand zijn vingers kon verliezen. De gehele bak zou worden afgesloten waarbij een aantal delen van doorzichtig plastic gemaakt zouden worden zodat er naar binnen gekeken kon worden. Op het moment dat het plan alomvattend leek (dat was natuurlijk niet zo) is de bouw van start gegaan.

Bouwtekeningen

Er werd een grote plaat multiplex gehaald samen met een plaat plastic en een pot rubber seal. Aan de hand van de tekeningen is de plaat in de juiste stukken gezaagd. Dit heeft het nodige puzzelwerk opgeleverd en ondanks dat er (zoals gebruikelijk) wat mis gezaagd is, is alles hier aardig op zijn pootjes terecht gekomen. Ook werd er gewerkt aan het de pvc-onderdelen en het staalwerk. Verder moesten de bloemetjes worden gemaakt. De plastic rommel uit de winkel bleek te fragiel. Daarom zijn de bloemetjes van plaatstaal met piepschuim drijvers gemaakt.

De bak kreeg langzaam maar zeker vorm. Het hout was voorzien van een flink aantal lagen jachtlak en het metaalwerk werd geverfd. Ook de buitenkant van de bak werd geverfd en het plastic op maat gemaakt. Op een gegeven moment was het tijd om de eerste test met water te doen. De werkplaats was tijdelijk omgetoverd tot zwembad. Er waren lekkages bij naden tussen het hout zelf en bij de aansluiting tussen hout en plastic. Meer kit en rubber seal leek het probleem gedeeltelijk op te lossen. De toegankelijkheid voor onderhoud bleek echter een moeilijk probleem. Om in de bak te kunnen moest de top er af kunnen en daardoor kon niet alles dichtgekit worden. Nadat de werkplaatsvloer al heel wat vocht had moeten verduren is het grootste deel van de lekkages verholpen. Als er wordt gepompt spat er echter nog water op wat uit de bak kan lekken.

Tijdens de werkzaamheden is het grootste deel van het plastic vervangen, is ontdekt dat siliconenkit die over datum is niet uithardt, dat kinderen wel heel hard moeten pompen om bloemetjes omhoog te krijgen en nog veel meer. Maar uiteindelijk was het model af. Ongeveer tien maanden na de adviesaanvraag is de bak afgeleverd. Een project dat langer duurde dan gedacht en ingewikkelder was dan initieel voorzien, maar wel erg leerzaam. En het is natuurlijk erg mooi dat een WOT productie nu deel is van een tentoonstelling. Wellicht dat er in de toekomst meer modellen zullen volgen.