WOT brengt water naar 2015 festival te IJlst

WOT info stand 2015 festival IJlst

Op 13 september verzorgde de WOT een infostand op het 2015 festival in IJlst. Als altijd bleek de WOT stand een waar kinderparadijs, niet in het minst door het vele water dat verspild werd maar gelukkig ook door de eenvoud van de getoonde technologie. De WOT vrijwilligers moesten continu water aanvullen bij de demonstratieobjecten; bij de touwpompen die door het enthousiaste gebruik nogal wat spatwater verloren, bij het demonstratiemolentje dat door de Fri(e/s)se wind lustig water rondom zich sproeide, bij de emmers waar de knikkerpompen uitgeprobeerd konden worden, en af en toe bij de Tippy Tap die gelukkig zuinig met water is. De druk op de waterleiding was amper voldoende om alles continu aan te vullen. WOT vrijwilligers zijn natuurlijk zuinig met energie en water, maar door het grote enthousiasme van het publiek werd dit keer waterverspilling niet ontmoedigd.

Mark Westra demonstreert de touwpomp.

Mark Westra demonstreert de touwpomp. Met dank aan Else Boutkan, Blue Peter Foundation, voor de foto

We waren in goed gezelschap. Op het “Expo” deel van het festival terrein waren behalve de WOT ook andere interessante organisaties zoals het Cartesius Instituut, Wetsus en “Blue Peter Foundation” vertegenwoordigd. De kennismakingen waren veelbelovend en wij verwachten/hopen dat we met we een/enkele van deze partijen de komende tijd vaker te maken zullen hebben, als mede-exposant of misschien wel in een samenwerkingsverband. De high-tech van Wetsus en Carthesius combineerde uitstekend met de low tech objecten van de WOT. Het adagio “simple is not easy” gaat ook om geavanceerde technologie. We kregen van 1 bezoeker wel het verwijt dat het volkomen belachelijk is dat we niet al 30 jaar eerder de Tippy Tap getoond hebben. (Waarvoor bij deze excuses)

Ouders op het festivalterrein die even hun kinderen uit het oog verloren waren bleken een goede kans te hebben hun kroost terug te vinden bij de WOT stand.
Ook de pers wist ons te vinden, we zijn door diverse journalisten geinterviewd, gefilmd en gefotografeerd en we wachten met spanning een artikel in een Surinaams dagblad af.

Voor ons was dit de eerste kennismaking met het festival in IJlst. Wij vonden het een bijzonder geslaagd geheel; onverwacht mooi weer, erg gezellig, leuke activiteiten voor kinderen, niet teveel overlap in de door de marktkramen aangeboden waren (geen tachtig identieke kramen met kraaltjes en spiegeltjes), en de opbrengst van het festival gaat naar een verantwoord goed doel; the Hunger Project.