Lezing: Alfred Atta over Ghana

Op woensdag 10 december was het weer tijd voor een lezing bij de WOT. Hiervoor hadden we Alfred Atta uitgenodigd, een ghanese nederlander die al lang in Nederland woont maar zeer actief betrokken is bij activiteiten in zijn thuisland Ghana. De zaal zat vol want de opkomst was zo hoog dat er bijna te weinig koffie was. Na wat geprust met de beamer, eentje die altijd een aan plafond gehangen had en het beeld dus ondersteboven weergaf, begon Alfred zijn verhaal met de laptop ondersteboven op tafel.
Het was een inspirerend verhaal over zijn komst naar Nederland, hoe hij in ons land een bestaan heeft weten op te bouwen en hoe hij vanuit hier samen met een netwerk van Ghanezen in Twente projecten realiseert in Ghana en studenten begeleid die in Ghana stage willen lopen.
Deze keer dus niet een puur technisch verhaal, maar een verhaal over alles daaromheen. Hoe een diaspora van ghanezen vanuit de hele wereld hun thuisland helpt opbouwen, altijd met de intentie om uiteindelijk weer terug te keren. Hoe cultuurverschillen tot communicatieproblemen kunnen leiden en dat wat wij corruptie noemen, eigenlijk als een onschuldiger ‘voor wat hoort wat’ mentaliteit gezien kan worden.
Na afloop was er genoeg stof om over door te praten en de borrel is daarom nog tot diep in de nacht voortgezet.