Introductie Werktuigbouwkunde 2013

Katapult in testfase bij de WOT

Ook dit jaar is de WOT tijdens de introductie van Werktuigbouwkunde actief geweest. Dit was het derde jaar dat de WOT hier actief bij betrokken was in samenwerking met Newton, de studievereniging van WB.
Zo’n honderd frisse studenten gingen twee dagen lang op het terrein van de WOT aan het klussen om een bierplank, een katapult en een vlot te bouwen.

Vooral het katapulten bouwen leidde tot interessante bouwsels. De opdracht was om een appel zover mogelijk te schieten met de gebouwde aparaten. Het winnende concept werkte door een enorme houten trommel met schoepen op toeren te brengen met fietstrappers. Met een mechaniekje kon van een veilige afstand een appel op de schoepen gedropt worden, waardoor deze een enorme impuls kreeg van de schoepen. Een opmerkelijk creatief (en goed werkend) detail was het gebruik van chocopasta om de houten trommel te smeren op de as (een oude paal van een verkeersbord).

Het vlotten bouwen op de tweede dag was ook zeer vermakend. Vooral voor de mensen die er niet op hoefden te zitten aan het eind van de dag. Het doel was om met het eigen team een afstand van ongeveer 20 meter af te leggen in een van de vijvers op het universiteitsterrein. De meeste bouwwerken haalden de beoogde afstand niet met de deelnemers boven de waterspiegel. De enkelingen die het wel haalden vielen in zodanige ongenade bij hun jaargenoten dat het merendeel alsnog een nat pak kreeg.

Als bedankje werden de commissieleden van Newton collectief in het vijverwater gegooid, wat tegen die tijd een stinkende zwarte poel was van blubber en half verteerde plantenresten. De natte commissieleden bedankten de WOT op hun beurt weer door de organisator bij de WOT, Menno-Jan, in het ‘water’ te jonassen. Gelukkig werkt de zonnedouche bij de WOT goed.

1 Reactie op “Introductie Werktuigbouwkunde 2013”

1. Richard schreef:

Ziet er erg goed uit!